Nieuws

De week van de werkstress

3 weken geleden door Heiwegen Consultancy

Iedereen heeft weleens last van stress op het werk, misschien is werkstress daarom helaas een probleem wat vaak wordt onderschat. In de week van 15 tot en met 19 november is het de week van de werkstress. De hele week wordt hier aandacht aan besteed met het doel om werknemers en werkgevers bewust te maken van hun eigen verantwoordelijkheden.

De gouden oplossing kunnen wij je niet geven, want er is niet één oplossing voor werkstress. Wel zijn er verschillende dingen die je kunt doen om stress zoveel mogelijk tegen te gaan. Voor zowel werkgever als werknemer zetten wij wat tips op een rij waarmee je kunt voorkomen dat bijvoorbeeld een hoge werkdruk omslaat in stress.

 

WERKGEVERS

 

Bespreekbaar maken. Praat over werkdruk in zowel persoonlijke gesprekken als in een teamoverleg. Knelpunten komen zo eerder naar boven. Door in het bedrijf te communiceren over de aanpak van werkstress benadruk je dat het een belangrijk onderwerp is. Betrek de werknemers ook in deze aanpak. Dit zorgt voor betere oplossingen en een hogere betrokkenheid.

Heldere doelstellingen. Een duidelijke doelstelling voor een afdeling of werknemer helpt bij het stellen van prioriteiten en het maken van keuzes. Medewerkers weten zo wat er van hen wordt verwacht en onduidelijkheid wordt zo voorkomen. Een extra stap is het wekelijks maken van een haalbare planning samen met het team of de werknemer. Dit geeft steun, vertrouwen en zorgt voor overzicht. Eventuele onduidelijkheden of obstakels worden zo snel zichtbaar.

Verzuim. Het verzuimpercentage kennen is minder belangrijk dan te weten wie er ziek is. Iedere werknemer heeft een ander verhaal en is op een andere manier geholpen. Regelmatig kort verzuim kan een teken van werkstress zijn. Hier alert op zijn kan helpen bij het vroegtijdig signaleren van problemen.

Flexibele werktijden. Wees, als het mogelijk is, flexibel in de werktijden. Hierdoor kan een werknemer gebruik maken van de vrijheid om zelf de werktijden in te vullen. Sommige werknemers starten liever extra vroeg en sommige werken liever ’s avonds. Hier aan tegemoet komen zorgt voor minder stress en de werknemer kan makkelijker momenten van ontspanning inplannen.

Oprechte aandacht en betrokkenheid geeft veel steun voor werknemers. Dit kan al “simpel” door korte gesprekjes aan te gaan, bijvoorbeeld in de koffiehoek.

Kwalitatieve leidinggevenden. Investeer in de leidinggevenden, bijvoorbeeld door te kiezen voor mensgerichte managers of door leidinggevenden te trainen op de signalen van onder andere werkstress. Hierdoor kunnen ze eerder aan de bel trekken of problemen bespreekbaar maken in de organisatie.

Vier successen! Hiermee laat je zien dat de behaalde resultaten en, nog belangrijker, de getoonde inzet zeker niet ongezien blijft.

Voer inzetbaarheidsgesprekken. Praat over uitdagingen, kansen, eisen en de behoeftes van werknemers. Hiermee vergroot je hun werkplezier. Geef inzicht op de ontwikkeling van de organisatie nu en in de toekomst en wat dit van hen vraagt, hiermee stimuleer je de persoonlijke ontwikkeling.

Investeer in de sterke kanten van medewerkers. De juiste mensen de juiste dingen laten doen zorgt voor een beter resultaat, maar ook voor meer werkplezier! Zorg voor afwisseling zodat het werk uitdagend blijft en er geen stress komt door verveling.

Organiseer sportactiviteiten. Een sportactiviteit is goed voor de gezondheid én de teamgeest. Sporten zorgt ook voor ontspanning.

Vind het wiel niet opnieuw uit. Ook al vinden wij dit natuurlijk een fantastische uitvinding, je hoeft niet alles zelf uit te vinden. Kijk eens bij andere bedrijven wat zij er aan doen om de werkstress aan te pakken.

 

WERKNEMERS

 

Planning maken. Stel, eventueel samen met je leidinggevende, een haalbare planning op. Plan de werkzaamheden in met taken in blokken voor extra rust en overzicht. Pas na het afronden ga je door naar een volgende taak. Hierdoor is de taak ook volledig afgerond wat zorgt voor een voldaan gevoel. Verdeel de taken ook in taken die energie kosten en taken die energie geven. Zorg dat er in je planning afwisseling is tussen energievreters en energiegevers.

Knelpunten bespreken. Door je haalbare planning zie je sneller waar er problemen kunnen ontstaan. Door daarnaast te bekijken waarom je sommige taken niet afkrijgt, kun je de oorzaak aanpakken of het bespreken met je leidinggevende. Kun je zelf niet ontdekken waarom je de taken niet afkrijgt? Vermijd dan overwerken. Structureel overwerken zorgt namelijk voor stress. Maak dit bespreekbaar en geef je grenzen aan om erger te voorkomen.
Kies het juiste moment om met je leidinggevende te praten over werkstress. Plan dit in aan het begin van de dag, dit is beter dan snel even tussendoor of aan het einde van de dag als er nog wat taken afgerond moeten worden.

Pauze nemen zorgt voor het leegmaken van je hoofd en regelmatig pauzeren houdt je scherp. Door in je pauze ook nog eens te zorgen voor een goede lachbui, met collega’s of door bijvoorbeeld het bekijken van een grappig filmpje, zorg je helemaal voor minder stress én frisse moed!

Berichtmeldingen uitzetten. Door constant “aan” te staan kun je extra stress creëren. Denk aan de e-mailberichten of andere meldingen die op je telefoon binnenkomen. Zet als het kan en nodig is even je telefoon of mail uit, zodat je je beter kunt concentreren en zonder afleiding een taak kunt afronden.

Ruimte in je agenda. Door te zorgen dat je agenda niet helemaal vol gepland is, is er meer ruimte open en ben je flexibeler. Denk bijvoorbeeld aan 60% inplannen of plan tijd tussen de afspraken in voor het leegmaken van je hoofd en het even nemen van rust voordat je naar de volgende afspraak gaat.

Ruim op. Rommel en chaos kan stress veroorzaken. Zorg voor een opgeruimde, rustige en georganiseerde werkplek, maar ruim ook je auto, computer en tas regelmatig op.

Thuis ben je vrij. Zorg hier zelf voor door bijvoorbeeld het geluid van je telefoon uit te zetten en niet elk uur je mail te controleren. Maak aan het einde van de dag een takenlijstje voor de volgende werkdag. Zo zorg je ervoor dat werkzaamheden niet in je hoofd blijven hangen. Neem je rust, want wie hard werkt, moet ook hard ontspannen!

Neem de tijd voor sociale activiteiten. Probeer privé-afspraken en sociale activiteiten niet af te zeggen omdat je het druk hebt op werk. Deze afspraken zorgen juist voor de nodige afleiding. Te veel afspraken veroorzaken wel stress, zorg daarom voor een goede balans door ook je privé agenda niet helemaal vol te plannen.

Blijf jezelf ontwikkelen. Het lijkt veel tijd te kosten om een opleiding te volgen, maar door ontwikkeling zorg je dat het werk geen sleur wordt. Soms heb je echt geen tijd voor een opleiding, maar heeft een collega net wel een interessante opleiding gedaan. Misschien is er de mogelijkheid om van hem of haar wat dingen te leren?

Goede nachtrust. Probeer te zorgen voor voldoende slaap, zo start je uitgerust aan de werkdag. Verban de telefoon en/of laptop uit de slaapkamer. Vooral het blauwe licht van de schermen zorgen ervoor dat je minder goed slaapt.

Bewegen en sporten helpen om je hoofd leeg te maken en je fitter te voelen. Pak bijvoorbeeld eens de fiets naar werk of kies een sport die je energie geeft. Maak tijdens de lunchpauze een wandeling met collega’s en neem de trap in plaats van de lift.

Wees collegiaal. Weet jij hoe het met je collega’s gaat? Probeer hier tijd voor vrij te maken. Dit is goed voor de onderlinge relaties en bevordert het werkplezier voor beiden. Dit kan bij zowel je collega’s als bij jou zelf stress verminderen.

Misschien wel het allerbelangrijkste punt is: heb plezier in je werk! Wat hierbij goed kan helpen is een goede “werkflow”. Dat gevoel dat je helemaal opgaat in de taak, lekker bezig bent, inspiratie hebt en als kers op de taart een voldaan gevoel krijgt bij het afronden van de taak. Wil je plezier in je werk, zorg dan dat je in je werkzaamheden met regelmaat flow ervaart. Bovenstaande punten kunnen hier al goed bij helpen!

Wil je meepraten over werkstress? Bekijk onze LinkedIn post via deze link.